[공지] 학사학위취득 유예제도 신설 관련 사전 공고
  • 작성일 2024.08.09
  • 작성자 공공사회학전공
  • 조회수 83

<학사학위취득 유예제도 신설 관련 사전 공고>

 

 

 ※ 2025년 2월 기준 졸업판정자부터 해당되며, 2025년 2월 기준 이미 수료 상태인 자는 신청 불가합니다. 

 ※ 2024학년도 2학기 수강신청에 앞서 재학생분들이 학업 및 졸업계획에 참고할 수 있도록 사전 공고드리오나, 현재 관련 규정 검토

    및 시스템 보완 중이므로 제도 운영상 불가피하다고 판단되는 경우 아래 내용이 일부 수정될 수 있습니다.

 

 

1. 시행 배경 및 목적

 

  가. 교육부령 「고등교육법」 제23조의5 신설 이후 국·공립 및 입학정원 2천명 이상 수도권 사립대의 67.2%가 졸업 유예제도를 운영

      중(2022년 기준)이며, 2023학년도 2학기 본교 <학사제도 개편 설문조사> 결과 재학생의 74%가 제도 도입에 찬성


  나. 학적을 유지하기 위해 졸업요건을 일부 미충족하여 수료로 남는 등 졸업요건 미제출에 대한 불안감을 해소하고 구직 학생

     에게 소속감을 부여하여 심적 부담을 경감하는 한편, 학위수여와 무관하게 유예 중 수강을 희망하는 과목을 이수할 

      있도록 하여 추가적인 학업 기회를 제공하고자 함.



2. 제도 주요 내용


  가. 학사학위취득 유예 정의 : 학사과정 학위수여 요건을 모두 충족한 자가 본인의 신청에 의하여 해당 학기의 졸업 시기에 졸업을

      하지 않고 허가받은 학기 동안 학사학위취득을 유예하는 것

    * 수료 : 학위수여 요건 중 학과가 정하는 특별졸업요건(한자, 영어 등)만 미충족한 상태로, 한번 수료 상태가 되면 졸업 외

      다른 학적변동(유예 신청 등) 불가함

    ** 고등교육법 제23조의5에 따라 재학생이 아닌 학사학위취득 유예생(재적생)으로 분류됨


  나. 신청대상 : 2025년 2월 중 학사과정 졸업예정자

    * 단 2025년 신청일 기준 수료자, 휴학생, 조기졸업 신청자, 계약학과·의과대학 소속 학생, 재학연한의 마지막 학기에 재학 중인

      학생, 복수전공 진입 예정자는 신청 불가(복수전공 진입 예정자는 추후 복수전공 졸업 시 유예 신청 가능)


  다. 유예기간 : 재학연한 내 학기 단위로 신청 가능

    * 유예 연장을 희망하는 경우 매 학기 소정의 기간에 신청해야 하며, 유예를 미신청하거나 재학연한 마지막 학기에는 자동 졸업 처리


  라. 유예유형

 

 구  분

 ① 수강유예

 ② 미수강유예

수강신청 유무

정규학기 및 계절수업 수강신청 가능

(단, 계절수업만 수강하는 것은 불가)

수강신청 불가

등록금 납부 여부

정규학기는 초과학기자와 동일하게 납부,

계절수업은 일반 재학생과 동일하게 납부

등록금 납부하지 않음


  마. 유예조건

    - 유예기간 중 학적상태 변경 불가 : 휴학, 해당 학기 유예 번복 및 유예 유형 변경, 다중전공·복수전공의 신청·변경 및 포기,

      캠퍼스간 혹은 캠퍼스내 전과 불가

    - 유예기간 중 졸업사정에 영향을 미치는 취득학점 포기, 수강과목에 대한 이수구분 변경 및 대체 인정, 국내외 학점 교류, 수강

      포기 등 신청 불가(단, 수강 정정 및 유예 중 마이크로디그리 취득은 가능)

    - '수강유예'자는 유예를 허가받은 정규학기에 1학점 이상 수강해야 하며, 정규학기에 1학점 이상 수강한 경우에만 직후 계절

      수업에 9학점까지 수강신청 할 수 있음(단, 유예 상태인 자는 졸업예정자 신분이므로 계절학기에는 현장실습교과목 수강 불가)

    - 유예기간 중 수강하는 과목은 P/F로만 평가하며, 기수강한 과목에 대한 재수강 및 유사과목 수강은 불가함


  바. 기타 사항

    - 발급 가능 증명서는 수료자와 동일하며 ‘학사학위취득 유예 확인서’를 추가로 발급

    - 유예 상태로의 학적 반영은 매 학기 3월 1일, 9월 1일에 처리됨

 

 

 

교무처 학사팀

 

 

 

 

 

* This notice has been translated through ChatGPT.

  In case of any discrepancies between the Korean and English versions, the Korean version shall prevail.

 

 

<Notification Regarding the Introduction of

Deferral of Bachelor's Degree Acquisition>

 

 

 ※ Please note that this applies to those who are scheduled to graduate in February 2025. Students who are in "수료"

     status are not eligible to apply.

 ※ This is an advance notice for current students to consider in their academic and graduation planning before registering for

     the Fall 2024 semester. The related regulations and system enhancements are still under review and development, and

     some aspects of this notice may be subject to change if deemed necessary.

 

 

1. Background and Purpose

 

  a. Since the establishment of Article 23-5 of the 「고등교육법」 by the Ministry of Education, 67.2% of national, public, and

      private universities in the Seoul metropolitan area with an enrollment capacity of over 2,000 students have been operating

      a deferral system as of 2022. According to the conducted in the second semester of the 2023 academic year, 74%

      of Korea University's current students support the introduction of this system.

 

  b. This system aims to assist those who have completed all graduation requirements but wish to remain registered. It also

      seeks to reduce the psychological burden on job-seeking students by giving them a sense of belonging, and to provide

      additional academic opportunities by allowing them to take courses of interest during the deferral period.



2. Details

 

  a. Definition of Deferral of Bachelor's Degree Acquisition : It allows students who have met all the requirements for a

     bachelor's degree to defer their graduation for an approved period at their request.

    cf. "수료" Status : A status where all graduation requirements except for specific graduation requirements set by the

        department/division (e.g., Chinese characters, English) are met.

     * According to Article 23-5 of the 「고등교육법」, students in this category are classified as "유예생" rather than "재학생" 


  b. Eligibility : Students scheduled to graduate with a bachelor's degree in February 2025.

    * Ineligible: (on the 2025 application date) Students in a "수료" status, students on leave of absence, early graduation

      applicants, students from contract or College of Medicine, students in theirfinal semester(within the time limit for degree

      completion), and students planning to enter dual degrees(such students may apply for deferral upon completing dual

      degrees).


  c. Deferral Period Available in semester units within time limit for degree completion

    * Students wishing to extend the deferral must apply during the designated period each semester. Failure to apply,

      or being in the final semester within the time limit for degree completion, will result in automatic graduation for that

      semester. 


  d. Types of Deferment

 

 Type

① Course-Deferral

② Non-Course-Deferral 

Course Registration 

Regular semester course, summer or winter session

course registration allowed

(summer or winter Session only not allowed) 

No course registration allowed

Tuition Payment 

Same as students exceeding the regular term for regular semester courses,

same as regular students for summer or winter session

No tuition payment required


  d. Conditions

    No changes to academic status during the deferral period : no leave of absence, cancellation of deferral, changes in

       deferral type, applications/changes/withdrawals for Second Majors, and transfers within or between campuses.

    - No application for credit withdrawal, change of course classification, course substitution or course withdrawal(Drop)

      (Regular course correction and micro-degree acquisition during deferral allowed).

    - "Course-Deferral" students must take at least 1 credit during the regular semester and can take up to 9 credits in the

      subsequent summer or winter Session if at least 1 credit is taken in the regular semester.(Students in a "deferred" status

      are considered as prospective graduates and therefore cannot enroll in Field Practicum courses during the summer or

      winter sessions.)

    - Courses taken during the deferral period are evaluated on a pass/fail basis, and retaking previously taken courses or similar

      courses is not allowed.


  e. Other Information

    - The certificates that can be issued are the same as those for "수료" students, with an additional "Confirmation of Deferral

      of Bachelor's Degree Acquisition" certificate available.

    - The academic status change to deferral will be processed on March 1 and September 1 each semester.

 

 

 

Educational Affairs Team


첨부파일이(가) 없습니다.